عوامل تاثیر گذار در بهبود و یا تاخیر ازدواج بهنگام خانم های طلبه
15 بازدید
موضوع: روانشناسی

عوامل تاثیر گذار در بهبود و یا تاخیر ازدواج بهنگام خانم های طلبه

عوامل تسهیل کننده ازدواج، موانع ازدواج، هنجارهای همسرگزینی، معیارهای همسر گزینی و. . . . در جوامع مختلف و حتی فرهنگ های مختلف و قومیت های مختلف تفاوت آشکاری دارد.

در رابطه با ازدواج دختران طلبه متناسب با فضای فرهنگی موجود و با نگاه جامعه شناختی و روان شناختی به هنجارهای حاکم بر حوزه ها و خانواده طلاب و جامعه ایران، می توان چند عامل را در این رابطه دخیل دانست:

الف)برنامه ها و تصمیمات مسئولین حوزوی:

1- گزینش طلاب خواهر مستعد با سلامت جسمی و روانی و ظاهری؛

2- تنظیم دوره های آموزشی و واحد های درسی به گونه ای که متناسب با شرایط اجتماعی و خانوادگی و مقطع سنی طلاب باشد؛

3- تاسیس واحدی برای همسر گزینی طلاب با نظارت مشاورین و اساتید متخصص و کاردان؛

4- ارائه مشاوره ازدواج و همسر گزینی متناسب با شرایط واقعی جامعه و نه بر اساس معیارهای آرمانی؛

5- راه اندازی صندوق حمایت مالی از دختران در آستانه ازدواج(برای جهیزیه)زیرا دختران طلبه عمدتا از خانواده های درآمدی سطح پایین هستند.

5- اعطای وام بلند مدت و مکفی برای تهیه جهیزیه طلاب؛

6- اولویت دادن به استخدام و گزینش آنان در فعالیت های فرهنگی، آموزشی، تحقیقی و اداری حوزه خواهران و مراکز مربوطه؛

7- زمینه سازی برای تعامل و ارتباط طلاب خواهر با بدنه جامعه؛

8- پرهیز از ایجاد شخصیت کاذب و خود برتر بینانه در طلاب با القای این ایده که شما افراد خاصی هستید(گرچه برچسب مثبت مفید و سازنده است ولی اگر افراطی باشد باعث دوری از جامعه شده و خود را افراد برتر خواهند داست. این مشکل در طلاب برادر نیز در سالهای ابتدایی تحصل وجود دارد).

9- برنامه ریزی در راستای آموزش مهارت های مربوط به زندگی خانوادگی و اجتماعی(آشپزی، خیاطی، دوزندگی، زبان آموزی، آرایشگری، همسرداری، فرزندپروری و. . . ).

10- تشویق و ایجاد میل و رغبت بیشتر در دختران به امر ازدواج با ایجاد شناخت نسبت به آثار و برکات ازدواج، تشکیل خانواده، معیارهای همسر و سن ازدواج و پرهیز دادن دختران از ازدواج و اهداف آرمانی و آسمانی.

11- پایین آوردن سطح توقع طلاب نسبت به مهریه، جهیزیه، ولیمه و مسکن؛

12- ایجاد امید و نشاط در جوانان مخصوصا با ذکر وعدههای خداوند، تشویق به ورزش، توجه به سلامتی جسمی و روحی، تشویق به شیک پوشی و رعایت آراستگی ظاهری و. . .

13- ارائه و معرفی الگوهای موفق در امر ازدواج به صورت واقع بینانه و در سطوح مختلف و با شرایط خانوادگی مختلف؛

15- احترام قائل شدن به متأهلین جوان(این امر را ارزش و امتیاز قلمداد کردن)

16- تقویت و تشویق به مهارت اجتماعی و تشویق به تعامل بیشتر با بستگان نسبی و سبب و پرهیز از انزوا(مجاورت و ارتباط دلبستگی و محبت می آورد).

ب)برنامه های مربوط به طلاب(این نکات به صورت سوال مطرح شود و اینکه اینطور گفته می شود)

1- اجتناب از خود برتر بینی، شخصیت کاذب، انزوا، درگیری سیاسی با خانواده، خود را عاقلتر تصور کردن، عدم توجه با ظواهر آراسته و شیک پوشی، خوش زبانی با بستگان، کسب مهارت های متعارف اجتماعی مثل آشپزی، خیاطی، آرایشگری، همسرداری، قالی بافی، بافندگی، و. . . .

2- داشتن انتظارات کم و نداشتن انتظار شوهری با تحصیلات ویژه و هماهنگ؛

3- معرفی توانمندی های خود به بستگان و فهماندن این نکته که حاضر است با بستگان کم سواد هم ازدواج و ارسال سیگنال های غیر مستقیم و بستر سازی برای خواستگاری؛

4- وانمود کردن این نکته که طلاب خواهر زندگی ای مثل بقیه مردم دارند و اصلاح ذهنیت مردم درباره اینکه اینها افرادی یسیار مقدس و خاص هستند.

5- قانع بودن به مهریه کم و اجتناب از قرار دادن شرایط ویژه و فراتر از عرف جامعه(مثل شرط ضمن عقل برای ادامه تحصیل، اشتغال، تبلیغ و غیره)

6- ارتباط معمولی با افراد جامعه و پرهیز از پوشش های خاص(مثل رو بند و چادرهای خاص).

7- اعتدال در سیاستمداری و عدم دخالت باورهای سیاسی در روابط خانوادگی به صورت شدید بلکه تلاش کند روابط عاطفی و خانوادگی را به نحو شایسته حفظ کند و ارام آرام و با رفتار شایسته بر دیگران اثر بگذارد.

8- پرهیز از رفتارهای ریاکارانه و التزام واقعی به اخلاق در تمام سطوح زندگی و پرهیز از توهین به جریان های سیاسی مقابل؛

9- پرهیز از رفتارهای خشن و زمخت و چکشی در روابط اجتماعی و خانوادگی؛

10- توجه به آراستگی ظاهر و شیک پوشی(به خصوص در جلسات زنانه البته با رعایت اعتدال و نکات اخلاقی).

11- همکاری فعال با بستگان در مراسم مذهبی، عقد، عروسی، ولیمه حج و کربلا و جشن های خانواده گی مثل (جشن تولد، سالگرد ازدواج و غیره).

12- وانمود کردن این نکته که در زندگی باید اخلاق محور بود و فداکاری و همدلی داشت و نه بر اساس قواعد فقهی و حقوقی عمل نمود. .

13- التزام به هنجارهای عرفی مشروع و سنت های خانوادگی؛

14- رعایت ادب، لطافت، نرمی و احترام بزرگان در روابط اجتماعی و خانوادگی.

15- حفظ رفاقت با دوستان دوره راهنمایی و دبیرستان و دانشگاه.

15- شرکت فعال و به اندازه در مهمانی های خانوادگی و تفریحات و مسافرت های خانوادگی.

16- بی اعتنایی به دعواهای فامیلی و کینه ها و بدگویی های بزرگان خانواده از یکدیگر و تلاس در راستای بهبود صمیمت بین بستگان و ایفای نقش ایجاد صلح و سازش بیشتر در حد امکان.

17- تعدیل انتظارات خود در حد دختران معمولی و پرهیز از ایفای مصلح کل بودن و استاد اخلاق شوهر بودن(بلکه سعی کند به صورت غیر مستقیم و الگویی و با رعایت ادب اسلامی به ترویخ اخلاق بپردازد تا پذیرفته شود و مقبولیت پیدا کند).

ج)مربوط به والدین و بستگان

1- حمایت مالی و اجتماعی از دختران طلبه خود؛

2- بستر سازی برای ازدواج آنان و عدم توقع سپری شدن تحصیلات عالی؛

3- داشتن توقعات واقع بینانه و توجه به نیازهای عاطفی و جنسی دختران جوان و پرهیز از القاء این نکته که ازدواج اولویت اول نیست و باید فعلا درس بخوانی؛

4- تشویق دختران به تعامل بیشتر با بستگان و فامیل(البته با رعایت عفت عمومی و ضواط فقهی).

5- تهیه لباس های شیک و متعارف و اسلامی برای آنان؛

6- عدم سخت گیری در ازدواج و عدم توقع خواستگاران ممتاز،

تدوین و نگارش: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی احمد پناهی